Dosyć często ostatnio zwracam uwagę na to, że praktyka i eksperymentowanie nie tylko szlifują moje umiejętności, ale rozwijają też pewność siebie i otwierają umysł na nowe rozwiązania. Pogłębiają chęć poszukiwań. Poszerzają horyzont.

W przeszłości podobały mi się narzędzia, które zawierały w sobie wiele funkcjonalności - zlepki wielu narzędzi - jak szwajcarskie scyzoryki. Imponująca była liczba, ale w praktyce większości funkcji i tak nie używałem, bo albo były dla mnie zbędne, albo niepraktyczne w użyciu. Z wiekiem i doświadczeniem zacząłem doceniać prostotę i specjalizację narzędzi. Jeżeli szwajcarski scyzoryk, to tylko z niezbędnym minimum funkcji, ale do cięcia lepszym wyborem będzie scyzoryk z jednym ostrzem lub nóż.

To samo tyczy się pracy komputerowej. Sięgam po narzędzia skrojone pod określone zadanie lub piszę własne, gdy zadanie jest zbyt proste na wyciąganie armaty. Coraz bardziej odpychają mnie opasłe monolity, a przyciągają minimalistyczne, konfigurowalne narzędzia, które robią dobrze jedną rzecz. Często pozwalają uzupełnić funkcjonalność poprzez moduły, pluginy, czy własne skrypty. Może to wynik paradoksu wyboru, ale ma też sens praktyczny. Takie narzędzia zużywają zwykle dużo mniej zasobów i szybciej się uruchamiają, dzięki czemu oszczędzają czas i mają mniejsze zapotrzebowanie na prąd (szczególnie istotne przy zasilaniu z baterii). Oszczędność czasu wynika również z samej specjalizacji, bo konkretne zadania wykonuje się szybciej, bardziej intuicyjnie i bez rozpraszaczy. Dojrzewam do filozofii uniksowej.

Przechodzi mi fascynacja wodotryskami, a doskwiera uczucie straty czasu na oglądanie zbędnych animacji. Elementy interfejsu programów i systemów z czasem stały się mniej responsywne na rzecz ładnych animacji. To ułamki sekund, które są już zauważalne i nic nie wnoszą do wykonywanych zadań, oprócz rozpraszania i zabierania czasu. Paradoksalnie pomimo postępu technologicznego, komputery sprawiają wrażenie wolniejszych niż dawniej. ⤧  Następny wpis Skrzynka z narzędziami ⤧  Poprzedni wpis Pixel Perfect 2D w Unity